Nov 23, 2011

Ini Hijrahku

Sesungguhnya hijrah paling sempurna ialah hijrah yang dilakukan oleh Nabi Muhammad SAW & Para Sahabat A.S.

Aku percaya... Ramai yg diantara kita yg dh dengar malah dh lali, dh lumat dalam kepala otak masing2 pasal crita hijrah ni. Drpd korg kecik smpai ke tua. Setiap kali tiba musim Hijrah masing2 duk bercerita pasal Hijrah. Ceramah2 kt surau & masjid duk crita pasal hijrah. Waima dlm khutbah Jumaat skalipun. Smpai musim ni kalau kita buat cramah yg xda kaitan dgn hijrah org akn marah, seolah2 jd pelik. Drama dalam tivi crita pasal hijrah, artis2 duk sibuk reka lagu pasal hijrah, sampai org dh celaru mana satu lagu rock, mana satu lagu R&B, mana satu lagu balada n mana satu lagu nasyid. Ahli politik plak samakan antara Hijrah & Tranformasi dgn huraian yg pelbagai. Ini tipikal rakyat Malaysia termasuk aku. Tp semuanya tu BAGUS, BAIK, satu perkembangan yg positif dlm masyarakat kita. Aku sgt stuju...

Ada satu entiti dlm peristiwa Hijrah yg amat menarik perhatian aku. MUS'AB B UMAIR... Seorg pemuda yg hidup pada zaman Nabi Muhammad SAW. Kisahnya korg bleh baca melalui link yg aku bg (bg mereka yg x tau, BTW aku rasa suma tau kisah ni). Mus'ab B Umair merupakan org pertama yg dihantar oleh Nabi Muhammad SAW ke Yatrib (sblm ditukar kpd MADINAH). Beliau ditugaskan untuk membina hubungan baik dgn org2 Yatrib ketika itu (yg kebanyakannya masih bkn islam). Kejayaan yg dicapai oleh Mus'ab inilah menjadi titik tolak kpd penerimaan masyarakat Madinah pada ketika itu terhadap ISLAM yg dibawa oleh Nabi Muhammad SAW lalu t'tubuhnya negara Islam pertama iaitu Madinah Al Munawwarah.

So... korg mesti plik apa yg aku mengarut ni kan... Sifir mudah mcm ni.. Apa kata kita ubah sikit cara kita. Kita bina hubungan baik dengan org yg kita rasa kita xnak bina hubungan baik. Mudah2an diorg bleh trima kita & apa yg kita bawa. Kata org business : Buy In. Xda la kita nmpk bodoh sgt kan? Aku ckp ni sebab aku tgk komen2 kt FB @ Utube srkrg dh mcm2. Dh lebih kpd org kulit itam yg jual estacy. Tambah2 pasal bola mlm td. DAN JUGA PASAL POLITIK.

Aku tulis ni jugak sebab 2 3 ari lg aku akan b'HIJRAH ke satu fasa baru dlm idup manusia. KAWEN. Hopefully Hijrah @ Tranformasi (kata DS NAJIB) aku ni merupakan satu hijrah yg baik. Sbb sblm ni bnyk dh hijrah yg aku buat. Tp bnyk yg tebalik.

Dari Tahfiz - Skolah Agama Harian
Dr Solah Agama Harian - Skolah Mngh biasa.
Dr Student - Bekerja
Dr keja swasta -
Dr bjg - kawen

"Wahai Tuhan yg membolak balikkan hati, teguhkan hati kami diatas agamamu"

* Jemput semua datang kenduri aku:
* Tarikh : 03 Disember 2011 (Sabtu)
* Tempat : D78, Kg Batu Balai, 27030, Jerantut, Pahang.
* Kalau x jumpa col no ni - 09 266 32 22 (Balai Polis Batu Balai) tnya rumah Tuan Man.





1 comment: